Jedriličarski klub Samobor



 

STRANICE

 

POVEZNICE




 


 

Prije polaska

 

NEKOLIKO SAVJETA PRIJE KRSTARENJA

(za one koji prvi puta jedre, a i za ostale da se podsjete)

 

PRIJE POLASKA

Ne pretjerujte s prtljagom i odjećom. Na brodu vam, zapravo, treba samo nekoliko osnovnih odjevnih predmeta, uključujući nešto nepromočivo i toplo za kišno i hladno vrijeme. Svakako izbjegavajte dovlačenje tvrde i uglate prtljage (kofera).

Obavezno treba ponijeti kapu ili šešir, zaštitnu kremu za sunce sa visokim faktorom, cipele za brod ili tenisice (za jedrenje i radne uvjete), te sunčane naočale.

Kupite namirnica samo onoliko koliko je stvarno potrebno. Najbolje je prije utvrditi okvirni jelovnik po danima, te za njega nabaviti potrebne namirnice. Na brodu nije zgodno raditi komplicirane obroke sa puno kuhanja ili pečenja. Obično je to neka juha (za okrjepu i radi povrata, znojem izgubljene tekućine i soli) i neko jelo sa tjesteninom ili rižom. Možda koji obrok može biti i jušni (grah ili mahune varivo iz konzervi sa kobasicama, hrenovkama ili sl.). Također dobre su i salate od svježeg povrća koje se kupuje u mjestima gdje se pristaje. Višak kuhane hrane nije dobro (a niti zdravo) ostaviti za poslije. Gotovo redovito se događa da se velik dio nepotrošenih namirnica baci ili vrati kući. Prilikom povratka i čišćenja broda, svaka otvorena namirnica (ulje, ocat, vino, brašno….) koja ostane na brodu, obavezno se baca i ne ostavlja se za iduću ekipu.

Zajednički troškovi (što ovisi o dogovoru) plaćaju se iz zajedničke blagajne, koju jednako pune svi članovi ekipe, a brigu o blagajni vodi “ekonom”. Osim troškova hrane tu su još troškovi goriva, marina, luka i završnog čišćenja broda. Brod se dobiva sa punim spremnikom goriva, pa ga tako treba i vratiti.

BRODSKI KUĆNI RED

Brod je vrlo osobito mjesto boravka ljudi i od posade traži stopostotno poštivanje oštrih pravila ponašanja. Što se ekipa više drži pravila, to će atmosfera na brodu biti bolja.

Prvo o čemu treba voditi računa u tako skučenom prostoru je red i urednost – svako treba paziti na “svoj prostor” (kabinu gdje spava) i sudjelovati u održavanju urednosti zajedničkih prostorija.

Uobičajeno je da se prije krstarenja napravi raspored dežurstava posade po danima, najbolje po dva člana, pa tada dežurni brinu o urednosti i čistoći broda, a ovisno o dogovoru i o pripremi obroka.

Brod u kojemu je svinjac i nered ne funkcionira. Održava li se red, odmor i plovidba biti će ugodniji i sigurniji. Čuvajte brod, pa će brod čuvati vas. Štete koje nastanu zbog nepažnje i gubitak opreme biti će vam naplaćeni.

Poslužite li se nekim navigacijskim instrumentom ili makar samo otvaračem za boce, uvijek ih vratite na mjesto. Nakon obroka najbolje je odmah oprati posuđe i pospremiti brod, a ne to ostaviti za kasnije ili za sutra (uslijed topline ostaci hrane vrlo brzo neugodno smrde).

Vrata na brodu uvijek za sobom zatvarajte ili ih zakočite kukicom. Nemojte ih koristiti kao oslonac i nemojte se za njih držati prilikom njihanja ili naginjanja broda.

Prije nego krenete na plovidbu, svakako provjerite jesu li svi prozori i bokaporte zatvoreni. Isto učinite i s ventilima u toaletu.

Ne razbacujte se pitkom vodom. Budite racionalni s količinama i gdje se može koristite morsku vodu (npr. za pranje posuđa). Osim uštede pitke vode, vodite računa o električnoj energiji. Gasite suvišna svjetla a rastrošne potrošače (hladnjak) koristite samo kad motor radi. Prazne baterije motor neće upaliti, a na moru bogme nema guranja!

Nikada nemojte koristiti brodski WC u lukama i marinama (za to su kazne visoke!), a kad ste u nekoj uvali učinite to diskretno i ne u trenutku kad u blizini ima kupaća. Brodski WC se lagano začepi (a čišćenje je teško i skupo) zato ne bacajte u njega nikakav otpad. I previše WC papira zna prouzrokovati velike probleme.

Provjerite da li znate gdje stoje pojasevi za spašavanje i prva pomoć.

SKIPER I ČLANOVI POSADE

Važno je napomenuti da na jedrilici nema putnika (jer nema profesionalne posade), pa su svi na brodu članovi posade sa svojim obavezama i dužnostima. Skiper (bio on posebno plaćeni ili ne) ne može zamijeniti ostatak posade, i ne može se od njega očekivati da sve radi sam.

Često smo slušali priče ili gledati filmove koji govore o nemilosrdnoj disciplini na brodovima, naročito starim jedrenjacima. Premda se danas više ne može govoriti o okrutnim i nemilosrdnim kapetanima, i danas se na brodovima održava vrlo stroga hijerarhija, pa tako i na jedrilicama. Učiti se toj hijerarhiji najpogodnije je već na kopnu, prvenstveno u cilju sprečavanja nezgoda na moru. Pretpostavljamo da su mnogi već čuli za tri osnovna pravila na moru:

1) prvo pravilo: kapetan (skiper) je uvijek u pravu

2) drugo pravilo: ukoliko skiper nije u pravu, pogledaj pravilo tri

3) treće pravilo: skiper je uvijek u pravu

S njegovim pravima rastu i njegove odgovornosti. Odgovornost na moru podrazumijeva odgovornost za posadu i plovilo. Skiper u svakom trenutku i u svakoj situaciji /i pogibeljnoj/ mora donijeti odluku što učiniti. Iz vlastitog iskustva možemo potvrditi da postoji mnoštvo situacija kada nije jednostavno odrediti koja je odluka najbolja, da postoji niz razloga zašto bismo se ipak odlučili za onu drugu, ali nepisano je pravilo da skiper odabire jedinu moguću. I svi će upregnuti sve svoje snage i svu svoju vještinu da se njegova odluka pokaže ispravnom, pa ma koliko mislili da je trebao odlučiti drugačije. To pravilo vrijedi sve dok jedrilica, brod, ili nešto drugo tome slično ne pristane uz obalu. Svaku je odluku moguće osporavati ili braniti, ali tek kada je brod sigurno vezan. Tada se skiper i posada smiju i napiti.

Skiper odgovara za sigurnost broda, pa tako i nadoknađuje eventualne štete nastale zbog njegovog propusta, nepažnje ili nemara. To se ne odnosi na namjerno učinjene štete ili štete koje svojim postupcima, koji nisu u skladu sa uputama koje im je dao skiper, prouzroče pojedini članovi posade.

Skiper je dužan članovima posade dati precizne upute o postupcima i dužnosti (svakom posebno). Svaki član posade odgovoran je za preuzete obveze (npr. čuvanje broda na sidru, kormilarenje, vezanje …). U dogovoru sa posadom, skiper treba organizirati dežurstvo kad je brod na sidru ili na vezu. Skiper procjenjuje kada nije potrebno čuvati brod (npr. u marinama), ali i tada je on odgovara za brod.

Budući da je i Skiper član posade, nepisano je pravilo i obveza ekipe je da se hrani zajedno sa posadom, odnosno što jede ekipa to jede i skiper (pa bio to grah ili jastog).

RUTE

Prije polaska na krstarenje utvrdite sa skiperom rutu i plan krstarenja. Skiper će prilikom određivanja rute brinuti o sigurnosti broda i posade. Nastojite se u potpunosti pridržavati plana puta (satnice) kako bi na vrijeme našli slobodan vez u lukama, i kako bi sigurno, bez nervoze stigli na odredište. Ako se želi obići što više mjesta i vidjeti što više, najbolje je putovati noću (ili rano ujutro), jer navečer ste u jednom mjestu, a sutra rano već u drugom (tako to rade i veliki turistički brodovi). Ako se pak želi što više jedriti tada je to bolje planirati za poslije podne jer ljeti, na Jadranu, u stabilnim vremenskim uvjetima, vjetar počinje puhati negdje iza 11 sati i jača prema kraju dana. O posadi ovisi koliko milja dnevno može ili želi proći, a obično je to između 20 i 40 NM. Jasno da plan puta ovisi i o meteo uvjetima. Cilj svakog krstarenja je obići planirano i vratiti se na vrijeme u polaznu luku, i naravno u svemu tome uživati.

Ukrcaj na brod je subotom u poslijepodnevnim satima (iza 16.00) pa za prvu luku treba tražiti nešto što je u dometu 2 – 3 sata plovidbe (10-15 NM). Iskrcaj je iduću subotu, a u matičnu luku treba stići u petak navečer ili u subotu do 8.00, pa noć ranije valja provesti negdje u blizini, na oko 2 sata plovidbe (oko 10 NM).

Nadamo se da će vam ovih nekoliko naputaka pomoći da se što bezbrižnije i ljepše provedete na krstarenju, te da bi se sigurno, odmorni i opušteni vratili svome domu.

BONTON NA BRODU

Preuzeto iz priloga „Plovidba 2009.“ časopisa More

 

 

More je specifičan medij pa je još važnije nego na kopnu pridržavati se pravila lijepog ponašanja. Nautičar nikako nije samo zaljubljenik u more i plovila, on ponajprije mora biti ispunjen poštovanjem prema moru, drugima i samome sebi.

Evo nekoliko naputaka koji će, budete li ih slijedili, osigurati ugodno krstarenje. Imajte na umu da je najvažnije poštovati pravila koja je propisao vlasnik ili skiper broda. Uvijek morate biti svjesni da plovite sigurno i ugodno zahvaljujući skiperu i njegovom znanju. On je na brodu onaj koga se sluša, i to bez pogovora.

1. Osnovno

Uvijek u dogovoreno vrijeme budite na brodu, svako kašnjenje može rezultirati potpunom promjenom plana plovidbe. Nemate li dopuštenje, nikad se samovoljno ne pojavljujte na brodu s osobnim prijateljem ili kojim drugim gostom. Imajte na umu da je svaka, pa i najmanja, plovidba podređena višima, odnosno prirodnim silama i često može imati sasvim neočekivani rasplet. Kad ste odlučili zaploviti, nikada se ne dogovarajte o važnim sastancima ili događajima jer na moru vrijede drugačija pravila nego na kopnu i hirovitost prirode nije moguće potpuno predvidjeti. Majka priroda uvijek pobjeđuje, vi ne.

2. Pozdrav

Pozdravite svog skipera osmijehom i čvrstim stiskom ruke. Skroman poklon nikada nije naodmet. Šale i pametovanje ostavite za poslije.

3. Oprema

Prije nego što odložite svoje stvari u brodski prostor, uvijek pitajte skipera ili koga s iskustvom za namijenjeno mjesto. Nikada i ne pomišljajte ukrcati se na brod s klasičnom putnom torbom ili bilo čime što se ne može smotati u loptu ili valjak. Pokušajte biti selektivni pri odabiru odjeće: nikad ne nosite cijeli ormar jer su brodski barem dvostruko manji od kućnih. Ne kaže li vam vlasnik ili skiper drugačije, uvijek donesite vlastito jedriličarsko odijelo, čizme i brodarice. Izbjegavajte obuću s tamnim ili crnim đonom jer na bijeloj palubi ostavljaju ružan trag. Na kraju krstarenja uzmite sve svoje stvari, ne očekujte da će vam ih kapetan ili vlasnik broda poslati poštom.

4. Urednost

Svoju opremu i robu držite što urednije. Nikada ih ne ostavljate u salonu ili na drugim mjestima u kojima svi borave. Nikada ne bacajte stvari u more; plastične vrećice, konzerve i staklene boce ostat će na morskom dnu još puno godina nakon što vas više ne bude na ovom svijetu.

5.  Pomoć na brodu

Uvijek budite od pomoći prilikom rada na palubi ili u potpalublju: skuhajte kavu, napravite sendvič. Dodajte iz unutrašnjosti piće, stavite konope u red … Učinite se korisnim i potrebitim; bez obzira na to hoće ili ih primijetiti gestom ili riječima, to su postupci koje će svaki dobar
skiper prve uočiti i znati cijeniti.

6. Hrana

Prije ukrcaja dobro se raspitajte na koji će se način nabaviti živežne namirnice, a bude li to potrebno, bez pogovora položite svoj novac u brodsku blagajnu. Kaže li vam se da donesete skroman sendvič ili grickalice za marendu, ne nosite pohane šniclom bunceke ili slične poslastice. Raspitajte se je li tko od posade alergičan na hranu koju ste donijeli. Budite umjereni s alkoholom, ne zaboravite da niste u automobilu i da ste cjelodnevno izloženi riziku djelovanja prirodnih sila.

 

7. Cigarete

Na jedrenju budite umjereni ili se suzdržite od pušenja. Pušenje ispred karbonski ili majlarskih jedrilja ili spremanje jedara s cigaretom u ustima jednako je najvećoj mogućoj uvredi na brodu.

8. Spavanje

Pomognite skiperu da organizira spavanje i uredi dodatne krevete ako su potrebni. Imate li problema s glasnim disanjem u snu, ponesite tablete ili koje druge lijekove: brodski su zidovi pretanki pa se čuju svi šumovi. Bez obzira na vrijeme odlaska
na spavanje na jedrilici se u pravilu ustaje s prvim zrakama sunca. Ne dopustite nikada da brod isplovi dok ste još u pidžami.

9. Jedrenje

Ne ostavljajte mobitele ili magnete privjeske u blizini kompasa. Neka iskusniji u posadi ili skiper odluče gdje ćete u manovrama stajati i što će vam biti zaduženje. Odmah izbrišite svaku dvojbu: ono što vam je rečeno, morate učiniti, pa bilo to i najgluplje što ste ikada radili. Ne dirajte navigacijske instrumente ne znate li se njima služiti, posebice ne prilikom uplovljavanja ili loša vremena.

10. Boravak u luci

Kada se umjesto na obalu bokom vezani na drugi brod, nikada ga ne prelazite preko kokpita, već preko pramca. Svako vikanje i urlanje u noćnom okruženju mnogo je glasnije nego što možete pomisliti: budite tihi na noćnim zabavama, Uvijek pomozite posadi drugog broda u manovri vezivanja ili odlaska s veza.

11. Oproštaj

Računajte da nakon tjedne plovidbe na brodu ima posla barem za jedno popodne. Pospremanje, čišćenje i pranje jednako su važni poslovi kao kraćenje jedara u oluji i vezivanje za lukobran. Sve konope i morem smočeno jedrilje treba dodatno oprati i osušiti prije pospremanja. Pomozite u nošenju smeća i opreme s broda.
Skiper uvijek zadnji napušta brod, potrudite se da budete predzadnji.




2015 • By: Miljenko Mogulić     e-mail: miljenko.mogulicgmail.com